Klimauge 2020

Insekternes Hjem

I klimaugen lavede eleverne på Lindebjergskolen dette insekthotel, Insekternes Hjem. Projektet er lavet med fondsmidler fra Skolepuljen i samarbejde med kunstner Anna Weber Henriksen.
Elever fra 1., 2., 5. og 8. klasse har bidraget på forskellig vis. Andre elever har produceret reportager og baggrundsartikler om Insekternes Hjem. På billederne ses Klimaskolens logo lavet af træer, der alligevel skulle fældes. I træstubbene er der boret huller til bierne. Ved siden af logoet er der et kvashegn samt bede med insektvenlige blomster☘️

Klimauge 2019

På klimaskolen har vi hvert år klimauge i uge 39, hvor hele skolen i en uge arbejder med klimaet indenfor tre områder: energi, affald og vand.
Klimaskole handler ikke om at skabe dommedagsbilleder hos de unge, tværtom, men mere om at åbne deres verdener op og vise at der gøres meget for klimaet, men at vi også kan gøre endnu mere. – Og forhåbentlig endnu bedre, hvis de er med til at få nogle gode og innovative ideer samt at vi alle hver især kan gøre noget. – fx hjemme hos én selv med at sortere affald, spare på vand og energien osv.

I år blev der på 8. og 9. årgang arbejdet med både en naturfaglig og en humanistisk tilgang til emnerne. Først tre dage med naturfaglig tilgang igennem forsøg og beregninger og besøg i den lokale Kildemose, for at se på biodiversitet. De sidste to dage blev elevernes erfaringer, viden og tanker sat i spil med en skriftlig opgave. På 9. årgang var genren en baggrundsartikel og på 8. årgang en klumme.
Lærerne på de to årgange har sammen med eleverne udvalgt de tre bedste artikler. De er sendt til lokalavisen og de kan læses her:

Sofie Hald Pedersen Malthe Blak

Læs Sofie Hald Pedersens klumme her:

Læs Malthe Blaks artikkel her:

Læs Jacob Bjerre Cordtzs klumme her: