Skolen har valgt at arbejde med Vand
Skolens miljøråd består af:
Der har været holdt 4 møder i miljørådet.
Dagsordner fra møderne:
Referater fra møderne:
Andet arbejdet i miljørådet:
Lindebjergskolen vil være ”Klimaskole” og i den forbindelse har vi også tilmeldt os ”Grønt Flag Grøn Skole”, hvor vi i år har bestemt os for at arbejde med temaet VAND. Vi har haft et travlt år, hvor vi er ved/har fået uddannet 23 klimaambassadører fra 6.-8. klasse, vi har haft stormøde i hallen, hvor klimaskolen blev skudt i gang af både Borgmester-Joy Mogensen og fødevareminister- Mette Gjerskov, vi har fået lavet ”Grønt tag” på vores 70 m² store cykelskur samt installeret målere på skolens område således at vi kan følge grundvandsstanden. Vi vil bruge en flexuge (Uge 21) til at arbejde med temaet VAND. Eleverne skal lære noget om vandets egenskaber, de skal lave forsøg, de skal lære om vandets kredsløb, om vandets vej -fra vandværk til forbruger og videre til rensningsanlægget. De skal bevidstgøres om, hvad vi bruger vandet til og i hvor store mængder.( Både hjemme og i skolen) De skal lave deres egne spareråd, der skal vidergives til forældre og de andre elever på skolen. Ud over at læse og se film om emnet, skal børnene lave undersøgelser om vandforbrug, besøge vores pedel i kælderen, besøge det lokale rensningsanlæg samt have besøg af en forældre, der vil fortælle dem om det ”Grønne Tag” Arbejdet vil foregå hele ugen fra kl.8.00 – 12.45 og elever arbejder sammen på de enkelte årgange. De deltagende klasser er 0.-1.-2.-3.-4.-5. kl Hele arbejdet skal fremvises og forklares for forældre, større elever og lærere ved et Åbent hus-arrangement fredag den 25. maj 2012.
Der blev lavet mange flotte spareråd på de enkelte klassetrin. Se billederne fra "Åbent hus" arrangementet
Det var en hel afdeling 0.kl.-5.kl., der deltog aktivt i arbejdet med temaet: Vand
Beskrivelse af arbejdet:
Besøg i skolens kælder, hvor pedellen viste os , hvor vandet kommer ind. Han fortalte om det daglige vandforbrug og sammenlignede det med en almindelig families forbrug. Lavede en model af en jordprofil med grundvandsspejl Vi arbejdede med synliggørelsen af vandforbrug v.hj.a tomme mælkekartoner. Vi arbejdede med vandets kredsløb indtegnet i vanddråber. Besøg på rensningsanlæg og bygning af minimodel af rensningsanlæg Vi arbejdede med vandets tilstandsformer Pga reperation af det lokale vandværk vil klasserne besøge dette til efteråret
Besparelsen i %:
Vi har set på de sidste 3 måneders vandforbrug og sammenlignet det med de tilsvarende måneder i 2011. Her kan vi konstatere at vores vandforbrug er faldet lidt. Den røde søjle er forbrug 2011. Den gule søjle er budget. Den grønne søjle er forbrug 2012. Besparelsen er på de tre måneder beregnet til 8%. Denne besparelse forventer vi helt klart vil stige, når vores tiltag slår rigtig igennem. Desuden gør vi opmærksom på at Lindebjergskolens årlige vandforbrug i 2011 lå på 1040 kbm, hvilket er under hvad mange andre skoler ligger på.
Udførte anlægsarbejder:
Vi har fået lavet "Grønt tag" på et 70m stort cykelskur. Det "Grønne tag" består af forskellige arter af Sedum familien. Det overskydende vand bliver opsamlet i en nyinstalleret regnvandstønde til vanding af skolehaverne. I en afdeling af skolen, hvor sfo og 0.klasserne bor, er der opsat 5 vandsparehaner Planerne for fremtiden er, at vi skal håndtere skolens regnvand, bl.a som skyllevand på toiletterne og evt overskydende vandmængder skal ledes til kanaler med plante- og dyreliv, hvorfra det skal fordampe på naturlig måde. For at dette kan ske på forsvarlig måde er der blevet boret tre huller på skolens arealer, for at vi kan følge ændringerne i grundvandsspejlet.
Fortæl det til andre:
Temaugen om vand sluttede af med, at eleverne lavede en udstilling på skolen, hvor forældre og skolens andre elever blev inviteret. Her kunne de se og høre om alt det, der var blevet arbejdet med.
KONTAKT
Lindebjergskolen Store Valbyvej 248B, 4000 Roskilde 46 31 83 63 lindebjergskolen@roskilde.dk